Saptamana creatiunii, o
saptamana literala(1)
"Ca si Sabatul, sãptãmâna îsi are
originea la creatiune si a fost pãstratã ajungând pânã la noi de-a lungul
întregii istorii biblice. Dumnezeu Însusi a stabilit prima sãptãmânã ca un
etalon pentru sãptãmânile ce aveau sã se succedã pânã la sfârsitul timpului. La
fel ca toate celelalte, ea a fost formatã din sapte zile literale. ªase zile au
fost folosite pentru lucrarea creatiunii; în ziua a saptea, Dumnezeu S-a
odihnit si a binecuvântat atunci aceastã zi, punând-o deoparte ca zi de odihnã
pentru om.
În Legea datã pe Sinai, Dumnezeu a
recunoscut aceastã sãptãmânã, cum si motivele pe care se bazeazã ea. Dupã ce a
dat porunca: "Adu-ti aminte de ziua de odihnã, ca s-o sfintesti",
arãtând ce anume trebuie fãcut în cele sase zile si ce nu trebuie fãcut în cea
de-a saptea zi, El aratã motivul pentru care trebuie sã privim astfel
sãptãmâna, arãtând înapoi spre propriul Sãu exemplu: "Cãci în sase zile a
fãcut Domnul cerurile, pãmântul si marea, si tot ce este în ele, iar în ziua a
saptea S-a odihnit; de aceea a binecuvântat Domnul ziua de odihnã si a
sfintit-o" (Exod 20,8-11). Acest motiv este frumos si puternic, atunci
când întelegem zilele creatiunii ca fiind zile literale. Primele sase zile ale
fiecãrei sãptãmâni sunt date omului pentru muncã, pentru cã Dumnezeu a folosit
aceeasi perioadã de timp din prima sãptãmânã în lucrarea creatiunii. În ziua a
saptea omul trebuie sã se retinã de la lucru, în amintirea faptului cã în ziua
a saptea Creatorul S-a odihnit.
Dar presupunerea cã evenimentele primei
sãptãmâni au cerut mii si mii de ani loveste direct la temelia poruncii a
patra. Ea reprezintã pe Creator ca poruncind oamenilor sã pãstreze o sãptãmânã
de sapte zile literale, ca sã comemoreze perioade vaste, nedefinite de timp.
Acest lucru este contrar metodei Sale de a Se comporta cu creaturile Sale.
Aceastã presupunere face nedefinit si obscur ceea ce El a arãtat ca fiind
foarte clar. Acest lucru constituie necredinciosi în forma ei cea mai subtilã
si deci cea mai periculoasã; adevãratul sãu caracter este asa de ascuns, încât
este acceptat si învãtat de multi care mãrturisesc a crede în Biblie.
"Cerurile au fost fãcute prin
Cuvântul Domnului, si toatã ostirea lor prin suflarea gurii Lui" Cãci El
zice, si se face; porunceste si ce porunceste ia fiintã" (Ps.33,6.9).
Biblia nu recunoaste lungi perioade de timp în care pãmântul sã fi evoluat
încet din haos. Cu privire la fiecare zi a creatiunii, raportul Sfintelor
Scripturi declarã cã ea consta dintr-o searã si o dimineatã, la fel ca celelalte
zile care au urmat. La terminarea fiecãrei zile este dat rezultatul lucrãrii
Creatorului. Declaratia fãcutã la sfârsitul primei sãptãmâni de lucru a
Creatorului sunã astfel: "Iatã istoria cerurilor si a pãmântului, când au
fost fãcute" (Gen.2,4). Iar faptul acesta nu exprimã ideea cã zilele
creatiunii au fost altfel decât zilele literale. Fiecare zi a generat ceva,
pentru cã în ea Dumnezeu a adus la existentã, a generat sau a produs o nouã
parte din lucrarea Sa.
Geologii sustin cã au gãsit în
pãmânt dovada faptului cã el este mai vechi decât spune raportul mozaic. Oase
de oameni si de animale, ca si instrumente de rãzboi, copaci pietrificati mult
mai mari decât tot ceea ce existã astãzi sau decât a existat cu mii de ani în
urmã s-au descoperit si se descoperã, si de aici se deduce cã pãmântul a fost
populat, cu mult înaintea timpului prezentat în raportul creatiunii, de cãtre o
rasã de oameni cu mult superioarã în staturã oricãrui om ce trãieste astãzi pe
suprafata pãmântului. Un astfel de rationament i-a determinat pe multi care
mãrturisesc a crede în Sfânta Scripturã sã îmbrãtiseze punctul de vedere cã
zilele creatiunii au fost perioade de timp nedefinite.
Dar în afarã de istoria Bibliei,
geologia nu poate dovedi nimic. Cei de azi nu cunosc dimensiunile oamenilor,
animalelor si ale copacilor de dinainte de potop sau extraordinarele schimbãri
ce au avut loc atunci. Relicvele gãsite în pãmânt sunt - într-adevãr - o dovadã
a conditiilor cu totul diferite din multe puncte de vedere - fatã de cele de
astãzi, dar timpul când existau aceste conditii este prezentat în raportul
inspirat al Bibliei. În istoria potopului, Inspiratia a explicat ceea ce
geologia singurã n-ar fi putut niciodatã sã pãtrundã, sã înteleagã. În zilele
lui Noe, oamenii, animalele si copacii, de multe ori mai mari decât cei care
existã astãzi, au fost îngropati în pãmânt si pãstrati astfel ca o dovadã
pentru generatiile viitoare cã antediluvienii au pierit printr-un potop. A fost
în planul lui Dumnezeu ca descoperirea acestor lucruri sã întãreascã credinta
în istoria inspiratã; dar oamenii, cu rationamentul lor desert, cad si ei în
aceeasi gresealã în care au cãzut cei dinainte de potop, si anume cã ei
transformã în blestem lucrurile pe care Dumnezeu li le-a dat ca o
binecuvântare, printr-o gresitã folosire a lor.
Este unul dintre mijloacele de
înselare ale lui Satana, acela de a-i face pe credinciosi sã accepte o idee
gresitã; cãci el poate sã umbreascã atât de mult Legea lui Dumnezeu, care în
sine este foarte simplã, încât sã-i facã pe oameni sã se rãzboiascã împotriva
poruncii a patra, pentru cã ea aratã atât de clar spre viul Dumnezeu, Creatorul
cerurilor si al pãmântului.
Se depune un efort continuu pentru a
explica lucrarea creatiunii ca un rezultat al unor cauze naturale; iar
rationamentul omenesc este acceptat chiar de cãtre cei ce mãrturisesc a fi
crestini, rationament ce este în flagrantã opozitie cu faptele cele simple ale
Scripturii. Sunt multi aceia care se opun cercetãrii profetiilor biblice, în
mod deosebit acelea din Daniel si Apocalips, declarând despre ele cã sunt
obscure si deci nu le putem întelege; cu toate acestea, chiar aceste persoane
acceptã unele teorii care sunt în contradictie cu raportul mozaic. Dacã însã
ceea ce a descoperit Dumnezeu este asa de greu de înteles, cât de neprincipial
este de a accepta simple presupuneri cu privire la ceea ce El n-a descoperit!
"Lucrurile ascunse sunt ale
Domnului, Dumnezeului nostru, iar lucrurile descoperite sunt ale noastre si ale
copiilor nostri pe vecie" (Deut.29,29). El n-a descoperit niciodatã
oamenilor modul exact în care a adus la îndeplinire lucrarea creatiunii.
Întelepciunea omeneascã nu poate pãtrunde tainele Celui Preaînalt. Puterea Sa
creatoare este tot atât de nepãtrunsã ca si existenta Sa.
Dumnezeu a îngãduit ca un potop de
luminã sã se reverse asupra lumii atât în domeniul stiintei, cât si în cel al
artei; dar atunci când unii din asa numitii oameni de stiintã se ocupã de
aceste subiecte numai din punct de vedere omenesc, cu sigurantã cã vor ajunge
la concluzii gresite. Poate fi nevinovat faptul de a face speculatii dincolo de
ceea ce ne-a descoperit Cuvântul lui Dumnezeu, dacã teoriile noastre, însã, nu
contrazic faptele ce sunt prezentate în Sfânta Scripturã; dar aceia care lasã la
o parte Cuvântul lui Dumnezeu si cautã sã explice lucrãrile creatiunii Sale,
bazati numai pe principii stiintifice, sunt purtati de curent pe un ocean
necunoscut, fãrã hartã si fãrã busolã. Cele mai mari capacitãti intelectuale,
dacã nu sunt cãlãuzite de Cuvântul lui Dumnezeu în cercetãrile lor, ajung în
încurcãturã în încercãrile lor de a trasa relatiile dintre stiintã si
revelatie. Deoarece Creatorul si lucrãrile Lui sunt atât de mult peste
posibilitatea lor de întelegere si pentru cã nu pot sã le explice prin legile
naturale, acestia considerã raportul biblic ca nefiind vrednic de încredere.
Aceia care se îndoiesc de temeinicia raportului Vechiului si Noului Testament
vor face un pas mai departe si vor ajunge sã se îndoiascã de existenta lui
Dumnezeu si atunci, pierzându-si ancora, vor fi lãsati sã se izbeascã de
stâncile necredintei.
Aceste persoane au pierdut
simplitatea credintei. Trebuie sã existe o neclintitã credintã în autoritatea
divinã a Cuvântului celui sfânt al lui Dumnezeu. Biblia nu trebuie sã fie
testatã prin ideile stiintifice ale oamenilor. Cunostinta omeneascã nu este un
ghid vrednic de încredere.
Scepticii care citesc Biblia cu
scopul de a cãuta greseli, printr-o imperfectã întelegere a revelatiei pot
pretinde cã au gãsit contradictii în ea; dar dacã este bine înteleasã, ea este
într-o perfectã armonie. Moise a scris sub cãlãuzirea Duhului lui Dumnezeu si o
corectã teorie a geologiei nu va pretinde niciodatã cã a descoperit ceea ce nu
se poate armoniza cu declaratia Lui. Tot adevãrul, fie el în naturã sau
revelatie, este consecvent cu sine în toate manifestãrile lui.
În Cuvântul lui Dumnezeu sunt unele
probleme la care cei mai profunzi învãtati nu vor putea da rãspuns. Atentia
este atrasã la aceste subiecte pentru a ni se arãta cât de multe probleme sunt
chiar în lucrurile obisnuite ale vietii de fiecare zi, pe care mintile
mãrginite, cu toatã întelepciunea cu care se fãlesc, nu le vor putea întelege
niciodatã pe deplin.
Cu toate acestea, oamenii de stiintã
cred cã pot întelege întelepciunea lui Dumnezeu, ceea ce El a fãcut sau ceea ce
El poate face. Ideea foarte mult rãspânditã este aceea cã El este limitat de
propriile Lui legi. Oamenii neagã sau ignorã existenta Lui ori cautã sã explice
totul, chiar si lucrarea Duhului Sfânt asupra inimii omenesti; si nu mai au
nici un fel de respect pentru Numele Sãu sau teamã de puterea Sa. Ei nu cred în
supranatural si nu înteleg legile lui Dumnezeu sau puterea Lui infinitã de a
aduce la îndeplinire - prin ele - vointa Lui. Asa cum se foloseste de obicei,
termenul "legile naturii" cuprinde ceea ce au fost în stare oamenii
sã descopere cu privire la legile ce guverneazã lumea fizicã; dar cât de
limitatã este cunostinta lor si cât de vast este câmpul în care Creatorul poate
lucra în armonie cu propriile Sale legi - si încã peste posibilitatea de
întelegere a fiintei mãrginite! Multi învatã cã materia posedã energie vitalã,
cã materiei îi sunt date anumite proprietãti si apoi ea este lãsatã sã
actioneze prin propria sa energie; cã lucrurile din naturã sunt conduse în
armonie cu niste legi fixe, în care nici chiar Dumnezeu nu poate interveni.
Aceasta este o falsã stiintã si nu este sustinutã de Cuvântul lui Dumnezeu.
Natura lor este la dispozitia Creatorului ei. Dumnezeu nu anuleazã legile Sale
si nici nu lucreazã împotriva lor, ci El le foloseste continuu ca instrumente
ale Sale. Natura mãrturiseste despre o inteligentã, o prezentã, o energie
activã, care lucreazã în si prin legile ei. În naturã se vãdeste continua
lucrare a Tatãlui si a Fiului. Hristos spune: "Tatãl Meu lucreazã pânã
acum; si Eu de asemenea lucrez" (Ioan 5,17).
Levitii, în imnul lor ce ne este
redat de Neemia, cântã: "Tu, Doamne, numai Tu ai fãcut cerurile, cerurile
cerurilor si toatã ostirea lor, si pãmântul cu tot ce este pe el" Tu dai
viatã tuturor"" (Neem.9,6). Cu privire la lumea aceasta a noastrã,
lucrarea creatiunii lui Dumnezeu este completã. Cãci "lucrãrile Lui
fuseserã isprãvite încã de la întemeierea lumii" (Evr.4,3). Dar puterea,
energia Sa, este încã exercitatã în mentinerea lucrãrilor creatiunii Sale.
Inima bate si respiratia îsi urmeazã cursul nu pentru cã mecanismul ce a fost
pus odatã în miscare continuã sã actioneze prin propria sa energie, ci fiecare
respiratie si fiecare pulsatie a inimii sunt o dovadã a grijii Aceluia în care
"avem viata, miscarea si fiinta" (Fapte 17,28). Faptul cã an de an
pãmântul produce bunãtãtile lui si îsi continuã miscarea în jurul soarelui nu
se datoreste unei puteri proprii. Mâna lui Dumnezeu este aceea care conduce
planetele si le pãstreazã în pozitia lor, în mersul lor ordonat prin spatiile
siderale. El "a fãcut sã meargã dupã numãr, în sir, ostirea lor. El le
cheamã pe toate pe nume; asa de mare este puterea si tãria Lui, cã una nu
lipseste" (Is.40,26). Prin puterea Lui vegetatia se dezvoltã, frunzele
apar si florile înfloresc. El "face sã rãsarã iarba pe munti"
(Ps.147,8) si prin El vãile sunt fãcute sã rodeascã. "Toate fiarele
pãdurilor" îsi cer hrana de la Dumnezeu" si fiecare creaturã vie, de
la insecta cea mai micã si pânã la om, toate sunt zilnic dependente de grija Sa
providentialã. În cuvinte deosebit de frumoase, psalmistul spune:
"Toate" Te asteaptã, ca sã le dai hrana la vreme. Le-o dai Tu, ele o
primesc; Îti deschizi Tu mâna, ele se saturã de bunãtãtile Tale"
(Ps.104,20.21.27.28). Cuvântul Sãu controleazã elementele naturii; El acoperã
cerurile cu nori si pregãteste ploaia pentru pãmânt. "El dã zãpada ca
lâna. El presarã bruma albã ca cenusa" (Ps.147,16). "La tunetul Lui,
urlã apele în ceruri; El ridicã norii de la marginile pãmântului, dã nastere
fulgerelor si ploii, si scoate vântul din cãmãrile Lui" (Ier.10,13).
Dumnezeu este temelia tuturor
lucrurilor. Întreaga adevãratã educatie este în armonie cu lucrãrile Sale;
toatã educatia crestinã duce la ascultarea de conducerea Sa. ªtiinta deschide
noi perspective orizontului nostru; ea se înaltã sus si exploreazã noi
profunzimi; dar, ca rezultat al cercetãrilor ei, ea nu aduce nimic care sã fie
în conflict cu revelatia divinã. Ignoranta poate cãuta sã sustinã pãreri
gresite cu privire la Dumnezeu, apelând la stiintã; dar cartea naturii si
Cuvântul scris aruncã una asupra alteia" luminã. Noi suntem astfel condusi
sã adorãm pe Creator si sã avem o încredere inteligentã în Cuvântul Sãu.
Nici o minte mãrginitã nu poate
întelege pe deplin existenta, puterea, întelepciunea sau lucrãrile Celui
infinit. Scriitorul inspirat spune: "Poti spune tu cã poti pãtrunde
adâncimile lui Dumnezeu, cã poti ajunge la cunostinta desãvârsitã a Celui
Atotputernic? Cât cerurile-i de înaltã: ce poti face? Mai adâncã decât locuinta
mortilor: ce poti sti? Întinderea ei este mai lungã decât pãmântul, si mai latã
decât marea" (Iov 11,7-9). Mintile cele mai mari ale pãmântului nu pot
cuprinde pe Dumnezeu. Oamenii pot cerceta continuu, pot învãta continuu si
dincolo de aceasta încã este un" infinit.
Cu toate acestea, lucrãrile
creatiunii mãrturisesc despre puterea si mãretia lui Dumnezeu. "Cerurile
spun slava lui Dumnezeu si întinderea lor vesteste lucrarea mâinilor Lui"
(Ps.19,1). Aceia care iau Cuvântul scris ca sfãtuitor al lor vor gãsi în el un
ajutor pretios în a-L întelege pe Dumnezeu. "Însusirile nevãzute ale
Lui" se vãd lãmurit, de la facerea lumii când te uiti cu bãgare de seamã
la ele în lucrurile fãcute de El", si anume" "puterea Lui
vesnicã si dumnezeirea Lui" (Rom.1,20)."
Ellen White(Patriarhi si profeti, cap. 9)
|