Acasă » Articole » A fi sau a nu fi » Contradictii |
Crucea
sau Crucificatul? Pentru ca oamenii sa poata evada din robia
pacatului, Dumnezeu a fost nevoit sa-si sacrifice singurul Fiu, pe Iisus.Acesta
a trebuit sa moara, dandu-Si viata pe cruce pentru toti oamenii, atat pentru
cei dinaintea crucificarii, de la Adam pana la oamenii din timpurile de atunci,
cat si pentru cei ce aveau sa se nasca dupa aceea.
Pe atunci
crucea era considerata un obiect de executie, semnul rusinii si al terorii.Ea
era folosita pentru a pedepsi pe cei condamnati la moarte.Condamnatii sufereau
ingrozitor, acest tip de condamnare fiind studiat si facut pentru a produce cat
mai multa durere.Astfel, cuiele se bateau in mainele condamnatilor in zona in
care se afla un nerv, care, fiind strapuns producea o durere ingrozitoare. In ziua de
azi foarte multi oameni dau cinste crucii, ea fiind recunoscuta ca unul dintre
cele mai importante simboluri ale unor religii crestine cum ar fi:Biserica
Ortodoxa, Biserica Romano-catolica, Biserica Greco-catolica.Credinciosi din
intreaga lume folosesc acest semn pentru a se inchina lui Dumnezeu.Zilnic
oricine poate vedea oameni facand semnul crucii, biserici pe al caror acoperis
se gasesc diferite cruci.Crucea poate fi vazuta pe altare, pe mobilier si pe
vesmintele ecleziastice.Cand un sugar este stropit cu apa, preotul face semnul
crucii deasupra lui, spunad:”Primeste semnul crucii pe fruntea ta.”In timpul
liturghiei, preotul face semnul crucii de 16 ori si binecuvanteaza altarul cu
semnul crucii.La gatul a mii de oameni atarna latisoare cu cruciulite care sunt
de multe ori purtate pentru protectie si ca talismane. Insa, daca crucea era un obiect folosit
pentru condamnare, cum a ajuns sa aiba atata onoare si sa fie unul dintre cele
mai importante simboluri in unele religii crestine ale lumii? Schimbarea
radicala de la un obiect de ocara la unul de mare cinste s-a petrecut in anul
321 d.Hr., in timpul imparatului roman Constantin cel Mare.In anul 313, in Edictul
de la Milano, el lasase libertate crestinilor din intreg Imperiul Roman, iar 8
ani mai tarziu a dat noi decrete, dintre care multe ii avantajau pe crestini,
cum ar fii: 1.Restituirea tuturor averilor confiscate
ori rapite de la crestini, in timpul persecutiilor (inainte de a fi lasati
liberi, crestinii au trecut printr-o perioada de mari persecutii), iar cele
risipite (casele) sa se restituie din vistieria statului. 2.Bisericile
ruinate de pagani sa se repare din vistieria statului, iar unde va fi nevoie, sa se ridice altele
noi. 3.Invatatorilor
crestini sa li se dea leafa din casa statului, iar preotii sa fie scutiti de
orice dojdii de greutati. 4.Toti
crestinii scosi din functie sa fie reabilitati, iar de aici inainte, la
functiuni sa fie preferati crestinii. (Extrase din
Istoria Bisericeasca Universala, de Calistrat Botosaneanu, Bucuresti, 1903, pag.
55-56) Insa, pe
langa aceste privilegii ale crestinilor, s-au dat si anumite decrete impotriva
legii lui Dumnezeu, cum ar fi: 1.In
intreaga imparatie, ziua duminicii sa fie ziua de odihna si sarbatoare, zi de
rugaciune. 2.Crucea, care pana atunci era obiect de
executie, semnul rusinii si al stigmatului, sa fie cel mai onorat semn sfant. (Extrase din
Istoria Bisericeasca Universala, de Calistrat Botosaneanu, Bucuresti, 1903,
pag. 55-56) Dar ce este
gresit in a onora crucea?Aceasta este un simbol, iar datorita jertfei lui Iisus
care s-a facut pe cruce, ea inlocuind altarul, salvarea oamenilor a fost
posibila.De ce ar fi acest ultim decret impotriva legii lui Dumnezeu? Referitor la
acest lucru, porunca a doua a Decalogului este foarte precisa si spune:”Sa
nu-ti faci chip cioplit, nici vreo infatisare a lucrurilor care sunt sus in ceruri,
sau jos pe pamant, sau in apele mai jos decat pamantul.Sa nu te inchini
inaintea lor si sa nu le slujesti;caci Eu, Domnul, Dumnuzeul tau sunt un Dumnezeu
gelos care pedepsesc nelegiuirea parintilor in copii pana la al treilea si al patrulea
neam al celor ce Ma urasc si Ma indur pana la al miilea neam de cei ce Ma
iubesc si pazesc poruncile Mele.” "Porunca a
doua opreste inchinarea la adevaratul Dumnezeu prin chipuri sau
asemanari.Incercarea de a-L reprezenta pe Cel Vesnic prin obiecte materiale
coboara conceptia omului cu privire la Dumnezeu.Mintea fiind indepartata de la
perfectiunea cea fara de margini a lui Dumnezeu ar fi atrasa mai degraba spre
creatura decat spre Creator.Si, in masura in care conceptia lui cu privire la Dumnezeu
s-ar cobori, omul ar decadea.”(Ellen White, Patriarhi si profeti, cap. 27) Astfel,
acest fel de inchinare contrazice porunca lui Dumnezeu, porunca a doua nefiind
numai impotriva zeilor din vechime precum lui Baal si Astarteei (zei dupa care
au mers si israelitii) ci si a tuturor lucrurilor care sunt puse mai presus de
Dumnezeu s-au care primesc atentia crestinilor.Oamenii trebuie sa aiba
intotdeauna in vizor pe Creator, pe Dumnezeu, nu un obiect oarecare facat de
mana omului. Primii
crestini nu au considerat crucea pe care a murit Iisus ca un simbol al
virtutii, ci mai degraba ca "lemnul blestemat”, un mijloc al mortii si al
"rusinii”.Ei nu s-au increzut intr-o veche cruce.Dimpotriva, credinta lor era
in ceea ce s-a indeplinit pe cruce, in salvarea care putea fi primita numai
prin moartea lui Iisus.Nu obiectul avea valoare, ci ceea ce s-a realizat cu
acel obiect.Apostolii n-au vorbit nici odata despre cruce ca despre un obiect
sfant, care merita cinste pentru ca Fiul lui Dumnezeu a stat atarnat pe el.Daca
ar fi fost asa, daca faptul ca Iisus a murit pe cruce a sfintit-o atunci ar fi
trebuit sa dam cinste sfantului giulgiu (in care a fost invelit Iisus in timpul
mortii), sfantului piron (cu care a fost tintuit pe cruce) sau sfanta coroana
de spini.Insa nu este asa.Nici un verset din Biblie nu arata spre cruce ca spre
un obiect demn de cinste si onoare. Exista multe
versete in Biblie care contin cuvantul cruce, insa nici unul nu ne spune ca ar
trebui sa slavim acest obiect.Sunt versete care ar putea avea o interpretare
gresita, spre exemplu textul din Luca 14:27, care spune:”Si oricine nu-si poarta crucea, si nu vine dupa Mine, nu
poate fi ucenicul Meu”.Aici cuvintele "poarta crucea” nu sunt in sens propriu
si nu se refera la a purta o cruce la gat atarnata de un lantisor sau poate la
mana atarnand de vreo bratara, ci acest verset se refera la a purta greutatile
vietii cu multumire, urmandu-L pe Iisus orice ar fi. Acestea
fiind spuse, ce alegerere o sa faci? Intrebarea ramane : Crucea sau
Crucificatul? Insa raspunsul nu il ai decat tu.Ai grija care o sa fie... | |
Vizualizări: 553 | | |
Total comentarii : 0 | |