Acasă » Articole » A fi sau a nu fi » Altele |
Are suferinta
umana vreun rost?
Este simplu sa citesti textele biblice care afirma dreptatea, dragostea
si puterea Creatorului.Dar cum le poti sustine veridicitatea in fata dovezilor
suferintei?
Ne nastem, traim si murim in suferinta.Exista un consens universal in
aceasta privinta.De fapt, s-ar putea crede ca esenta conditiei umane este
suferinta.Durerea fizica si framantarile interioare sunt comportamentele
existentei efemere.Vorbind despre soarta omului, inteleptul Solomon scria ca "toate
zilele lui sunt pline de durere si truda lui nu este decat necaz;nici macar
noaptea nu are odihna in inima lui”(Eclesiastul 2:23).Si daca sunt dureri pe
care omul invata sa le indure, sunt si dureri care par de nesuportat si care
biciuiesc mintea cu aceeasi intrebare-de ce?
Razboaiele din Irak si Afganistan, valul ucigas care a lovit coastele
Asiei, atentatele de la World Trade Center, Madrid si Londra, sangerosul
conflict din fasia Gaza, genocidele si epurarile etnice din Bosnia, Rwanda,
Cambodgia si regiunea Darfur, milioanele de victime ale drogurilor, alcoolului,
tutunului,epidemiilor, cutremurilor, foametei-sunt tot atatea dovezi suficiente
ale suferintei din lume, dovezi care ii fac pe multi sa se intrebe daca este
adevarat ceea ce afirma teologia crestina despre Dumnezeu.
Teologul Millard Erickson facea distinctie intre raul natural si raul
moral.Daca raul moral (crime, abuzuri, razboi, discriminari etc) poate fi
atribuit alegerilor gresite ale fiintelor inzestrate cu inteligenta si liber
arbitru, raul natural (cutremure, furtuni, inundatii,seceta, epidemii) pare sa
nu aiba explicatie.De ce nu intervine Dumnezeu pentru a opri fenomenele care
provoaca o necurmata suferinta?Abatele Pierre scria:”Se crede, dupa cum am
aflat de curand, ca pe pamant au trait 80 de miliarde de oameni.Cati au avut
parte de o viata dureroasa, cati s-au chinuit, cati au suferit…si pentru ce?Da,
Doamne, pentru ce?Daca Dumnezeu este o Fiinta iubitoare si atotputernica, de ce
exista suferinta?Rauri de suferinta se varsa in marea istoriei si pare ca marea
tot nu se umple.Pana cand va trebui sa fie platit acest tribut al suferintei?Si
care este rolul ei?
Suferinta este prezenta inca de pe primele pagini ale Bibliei.Daca, uneori,
Divinitatea a pedepsit pacatul prin seceta, foamete sau epidemie, aceasta nu
inseamna ca fiecare seceta, foamete sau epidemie este o interventie directa din
partea lui Dumnezeu, cu scop punitiv.
Preocuparea de a impaca iubirea divina cu realitatea suferintei este
atat de mare, incat, adeseori, este pierdut din vedere un personaj
important-diavolul.Satana este cel care contribuie esential la amplificarea
suferintei umane.
Sunt prezentate in Biblie cazuri cand leprosii, orbii, surzii si demonizatii
au fost vindecati.Dar Dumnezeu nu i-a vindecat pe toti leprosii, orbii, surzii
si demonizatii .Exista suficiente argument biblice ca El poate sa anihileze
raul si sa suprime suferinta.Totusi, conform Bibliei, inlaturarea completa a
raului si a suferintei este amanata pana la un moment dat pe care omenirea nu
il cunoaste.
Lunga istorie a suferintei se imparte in doua:inainte si dupa
Hristos.Intruparea Fiului lui Dumnezeu este gestul prin care Dumnezeu a
demonstrat universului ca El nu sta ascuns undeva, in slava, lasandu-i pe
bietii oameni sa se tarasca in chinuri si dureri.Fiul lui Dumnezeu a luat
natura umana pentru a suferi impreuna cu cei ce sufera.Daca Dumnezeu nu este
mai mult decat o inventie a omului, atunci omul nu a scornit doar un Dumnezeu,
ci Unul care a suferit infinit mai mult decat faptura, decat orice faptura pe
care a creat-o.Dumnezeu a cunoscut mai dinainte istoria omenirii.A stiut despre
caderea omului in pacat, precum si despre suferintele lui Iisus Hristos.Si
totusi a creat!Iar faptul acesta ne da increderea ca, dincolo de istoria lumii
indurate, va fi un timp al bucuriei.
Suferinta, in formele ei cele mai crunte, determina cel putin doua
reactii.Unii s-au razvratit impotriva lui Dumnezeu, ascunzandu-I sau negandu-I existenta.Altii
au vazut in suferinte o interventie divina in propriile vieti.Uneori, suferinta
poate fi un mijloc prin care Dumnezeu corecteaza natura umana, deformata de
pacat.Uneori, Dumnezeu poate fi vazut mai bine prin ochii inlacrimati.Nu este
poezie, ci marturia celor care L-au intalnit prin suferinta.
Problema suferintei nu are solutii umane.Este o ecuatie cu suficient de
multe necunoscute, incat sa fie rezolvata doar de Dumnezeu.Este de apreciat
sinceritatea cu care Erickson recunoaste ca "nu ar trebui sa avem asteptari
prea mari de la tratarea problemei raului.Va trebui sa ne multumim cu ceva mai
putin decat o rezolvare completa.Este important
sa se recunoasca faptul ca aceasta este o problema foarte dificila,
probabil cea mai dificila dintre toate problemele intelectuale care stau in
fata teismului.”
Uneori, suferinta este cauzata de neascultarea de Dumnezeu.Alteori,
Dumnezeu testeaza credinta oamenilor prin necazuri si dureri.Unele necazuri vin
asupra omului tocmai ca rezultat al loialitatii lui fata de Dumnezeu.Pentru
fiecare dintre aceste situatii gasim exemple in Biblie,dar uneori este greu sa
intelegem modul in care , intentiile, alegerile si faptele omului se imbina cu
intentiile, alegerile si actele divine.Aceasta dificultate deriva din
distinctia calificata dintre Creator si creatura.Relatiile dintre oameni nu
sunt un soblon prin care sa intelegem relatia dintre om si Dumnezeu.
Nu putem patrunde rostul sau sensul suferintei umane fara o intelege mai
larga a istoriei acestei lumi.Daca Dumnezeu nu ar exista raspunsul ar fi
simplu:suntem o rasa degenerata, cu instincte de fiare salbatice si
supravietuiesc cei mai puternici.Nu exista nici un sens.Nu exista nici o
speranta.Dar Dumnezeu exista si a creat aceasta lume, cu mainile Lui.In
consecinta, istoria omenirii are un sens pe care il cunoaste cel putin El.Lumea
se indreapta spre un punct exact.Cartea Apocalipsei vorbeste explicit despre
sfarsitul acestei lumi, cu tot ce inseamna ea-ura, razboi, crima, viol,
suferinta, moarte-si, un acelasi timp, anunta instaurarea unei noi realitati:”apoi
am vazut un cer nou si un pamant nou, pentru ca cerul dintai si pamantul dintai
pierisera”(Apocalipsa 21, 1).In acest univers refacut, Dumnezeu "va sterge
orice lacrima din ochii lor.Si moartea nu va mai fi.Nu va mai fi nici tanguire,
nici tipat, nici durere, pentru ca lucrurile dintai au trecut”(Apocalipsa 21,
4).
Articol prelucrat din revista "Semnele Timpului" | |
Vizualizări: 666 | | |
Total comentarii : 0 | |